تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان
تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

عکاس امین حکمت نیا

جشنواره نارنگی سیاهو در روستای سغ بندرعباس

جمعه  سوم بهمن ماه 1393
دهستان سیاهو روستای سغ

بخشدار مرکزی بندرعباس گفت: برگزاری جشنواره نارنگی سیاهو بستر مناسبی برای معرفی شایسته این محصول در بازارهای جهانی است.ابراهیم اسماعیلی در حاشیه دیدار با شوراها، دهیاران و اهالی دهستان سیاهو با بیان این مطلب اظهار داشت: در میان مرکبات جنوب کشور،محصول نارنگی سیاهو به دلیل کیفیت بالا از شهرت ملی و فراملی برخوردار است و در میان بازارهای جهانی خصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپای شرقی محبوبیت خاصی دارد.وی تصریح کرد: در این راستا به منظور معرفی شایسته این محصول و با هدف توجه جدی به حفظ و توسعه گونه‌های نارنگی در این منطقه خوش آب و هوا جشنواره در تاریخ سوم بهمن ماه امسال برگزار می‌شود تا زمینه معرفی بیشتر این محصول فراهم شود

برای بزرگنمایی روی عکسها کلیک نمایید
جشنواره نارنگی


خبر :

جاسم جادری جمعه در دومین جشنواره نارنگی سیاهوی بندرعباس افزود: برنامه بخش شدن این دهستان باکمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بزرگان این منطقه در دست اقدام داریم.
وی ادامه داد: بدلیل وجود استعدادهای خوب گردشگری ونیروهای تحصیل کرده راه را برای توسعه این دهستان فراهم کرده ومشکلات وکمبود های آن در زمینه آب و جاده و بدهی بانکی کشاورزان مورد بررسی قرار می گیرد.
استاندارهرمزگان یاد آور شد: بدلیل مشکلات اعتباری در سال گذشته تکمیل سد زاکین که تامین کننده آب مورد نیاز کشاورزان سیاهو بود مسیر نشد که تامین اعتبار آن درسفر معاول اول رییس جمهوری که قرار است دوشنبه هفته آینده به هرمزگان سفر کند مطرح می شود.
یک کارشناس مرکزتحقیقات جهاد کشاورزی هم دراین نشست خواستارایجاد کارگروه احیا واصلاح باغات ، آموزش و ترویج کشاورزی، اصلاح نهال مرغوب  ، سیستم آبیاری و ایجاد ایستگاه تحقیقات کشاورزی در منطقه سیاهوی بندرعباس شد.
حمید عامری افزود: با توجه به مشکلات عدیده کشاورزان سیاهو در زمینه حفظ ونگهداری ، تامین آب وفروش محصولات و بدهی معوقه به بانک ها انتظار حمایت بیشتر دولت به این منطقه داریم وگامهای اساسی در زمینه تجاری سازی نارنگی سیاهو دربازارهای هدف منطقه برداشته شود.
بخشدارمرکزی بندرعباس که سیاهوی نیز بعنوان یکی از دهستانهای زیرمجموعه آن قلمداد می شود گفت: برگزاری جشنواره نارنگی سیاهو بسترمناسبی برای معرفی شایسته این محصول در بازارهای فرامنطقه ای  است.
ابراهیم اسماعیلی ادامه داد:در میان مرکبات جنوب کشور،محصول نارنگی سیاهو به دلیل کیفیت بالا از شهرت ملی و فراملی برخوردار است و در میان بازارهای جهانی و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپای شرقی به این نام شناخته می شود.
وی تصریح کرد: در این راستا به منظور معرفی شایسته این محصول و باهدف توجه جدی به حفظ و توسعه گونه های نارنگی در این منطقه خوش آب و هوا، جشنواره با هدف فراهم کردن زمینه های لازم برای معرفی بیشتراین محصول در این منطقه برگزارشد.
به گفته بخشدارمرکزی بندرعباس، علاوه بر معرفی قابلیت ها ، چالش ها و مشکلات فراروی تولید محصول و همچنین آموزشهای حرفه ای در استفاده بهینه از آب و خاک ،کاشت و نگهداشت و بسته بندی و صنایع جانبی مرکبات ،تلاش می شود زمینه معرفی و توسعه محصول منحصر به فرد نارنگی سیاهو فراهم شود.
اسماعیلی از اشتغالزایی،ارزآوری، اتکا به تولید و ارائه محصول کیفی و سالم از مزایایی توسعه باغات مرکبات با محوریت نارنگی مشهور به سیاهو نام برد.
بخشدارمرکزی بندرعباس در پایان اظهار امیدواری کرد:با برگزاری این جشنواره  مشکلات و چالش های سیاهو نیز مورد توجه قرار گرفته و زمینه عمران و توسعه این منطقه و رفع کمبودهای آن فراهم شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان نیز سطح زیر کشت باغهای نارنگی این استان را هفت هزارو 230هکتار با تولید سالانه 69 هزار تن عنوان کرد و گفت: رتبه سوم تولید نارنگی کشور به این استان اختصاص دارد.
به گفته حیدری پوری در بین مرکبات جنوب کشور،محصول نارنگی پفکی سیاهو به علت داشتن کیفیت بالا از شهرت ملی و فراملی برخوردار است و در بازارهای جهانی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپای شرقی محبوبیت زیادی دارد.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان یادآورشد: دهستان سیاهو از توابع بندرعباس با دو هزارو 300 هکتار سطح زیر کشت بیشترین زمینهای نارنگی این استان را دارد.
دراین جشنواره که معاونان ومشاوران استاندار، فرمانداروشماری ازمسوولان  ونمایندگان استان حضور داشتند مردم دهستان سیاهو بصورت خود جوش هزینه های برگزاری آن را برعده گرفته بودند.
دهستان سیاهو با 10هزارنفر جمعیت دارای 22رشته قنات، یکهزارو500استخر وسه روخانه است