تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان
تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

عکاس امین حکمت نیا

همایش روز یوزپلنگ آسیایی در بندرعباس

هم شهریور ماه روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

31 August   national Cheetah Conservation Day 






شهریورماه هرسال برای علاقمندان و فعالان محیط زیست یادآور روز یوزپلنگ است که برگزاری آن از سال 1386 آغازگردیده است. دراین سال، روزنهم شهریورماه به عنوان «روزملی حفاظت ازیوزپلنگ ایرانی» انتخاب شد تا دوستداران حفظ محیط زیست این مرز و بوم با انجام فعالیتهای نمادین و معرفی یوز ، سعی درحفظ این گربه سان درحال انقراض بنمایند.

در نهم شهریور سال 1373 یک یوز ماده که به همراه سه توله اش برای خوردن آب به نزدیکی شهر بافق آمده بودند مورد حمله چند فرد غیر بومی با چوب و سنگ قرار گرفتند. دراین ماجرا دو توله یوز کشته شدند ، ماده یوز زخمی فرارکرد و تنها یک توله توسط محیط بانان نجات یافت که با نام ماریتاتا سال 1382 درپارک پردیسان تهران زندگی میکرد، از آن پس نهم شهریورماه به نام روز ملی یوزپلنگ ثبت گردید. شعار امسال این روز، «کنترل اثرات جاده ها بر حیات وحش» می باشد.
متاسفانه جاده ها در استان هرمزگان نیز همچون سایر استانهای کشور محل بروز تصادفات جاده ای وحوش و عامل تلف شدن آنهاست بطوریکه در سالهای اخیر در استان هرمزگان گزارشاتی از مرگ و میر پلنگ، خرس سیاه، گربه جنگلی، گربه وحشی، کفتار، شغال، روباه، گراز، خرگوش و حتی هوبره و تیهو وجود دارد.
گفتنی است : 
به همین مناسبت اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان با همکاری سمن های فعال محیط زیستی استان و با حضور نمایندگان محترم شورای شهر، ادارات دولتی، صنایع استان و سمن های زیست محیطی در روز سه شنبه مورخ 11/6/93 از ساعت 17:30 تا 19:30 در محل سالن اجتماعات این اداره کل، برنامه ای با هدف ترویج فرهنگ محیط زیست که طبق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفاظت از آن یک وظیفه ملی تلقی می شود، برگزار نمود.
در این برنامه به وضعیت فعلی یوزپلنگ آسیایی در دنیا و ایران، تاریخچه حضور یوزپلنگ در استان هرمزگان، چالش های موجود در امر حفاظت با تاکید بر«کنترل اثرات جاده ها بر حیات وحش»، وضعیت فعلی حیات وحش کشور و استان و همچنین معرفی پروژه های حفاظتی حیات وحشِ درحال انجام در استان هرمزگان پرداخته شد.