تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان
تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

عکاس امین حکمت نیا

دوچرخه سواری برای حمایت از محیط زیست

برای بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید    

مراسم بدرقه توسط عده ای از کوهنوردان و رئیس هیات کوهنوردی استان هرمزگان



یکی از روشهای توجه عمومی به حفظ محیط زیست و منابع آبی ، پیام های زیست محیطی ورزشکاران به جامعه می باشد.

در همین راستا آقایان مهدی معماری و عبدالرضا کوهپایه از اعضای فعال هیات کوه نوردی  و صعودهای ورزشی استان هرمزگان به منظور ارتقاء فرهنگ حمایت و حفاظت از محیط زیست  یک برنامه رکاب زنی از جنوب غربی تا شمال غربی کشور به مسافت 1900 کیلومتر با عنوان از کارون تا ارس را برنامه ریزی و به اجرا گذاشته اند.


این دو کوه نورد هرمزگانی برنامه رکاب زنی  خود را از روز چهارشنبه مورخ 10 اردیبهشت 1393 مصادف با روز ملی خلیج فارس و از شهرستان آبادان شروع و با گذر از شهرهای ماهشر ، اهواز ، شوشتر ، شوش ، دزفول ، اندیمشک،خرم آباد، نورآباد،کرمانشاة ، پاوه ، سنندج، دیوان دره، بوکان ، مهاباد، ارومیه، تبریز، و مرند، در تاریخ 30 اردیبهشت 1393 مصادف با روز جهانی بهره وری و بهینه سازی در شهر جلفا به پایان می رسانند.


گفتنی است این دو ورزشکار ، دلایل انتخاب این مسیر را اینگونه عنوان نموده اند:

1- حضور چهار قوم ایرانی عرب ، لر ، کرد  و ترک و دعوت از این اقوام برای حفظ محیط زیست .

2- انتخاب اهواز ، کرمانشاه سنندج ، و ارومیه در میان آلوده ترین شهرهای جهان. 

3- خشکی کارون و شعبه های آبریز آن ، وضعیت اسفبار  هورالعظیم ، شادگان ، خطر انقراض گوزن زرد منطقه حفاظت شده کرخه ، خشکی دریاچه ارومیه و . . .

4- هجوم ریزگردها که از عمده عوامل آن خشکی منابع آبی و قطع درختان زاگرس است.

5- عبور از مناطق باستانی ایران که در سازمان یونسکو با نام UNESCO Heritage  ثبت شده اند شامل: سازه های آبی شوشتر ، چغازنبیل ، بیستون ، بازار تاریخی تبریز و کلیسای استپانوس جلفا


این دو ورزشکار شب گذشته (سه شنبه 1393/02/09 ) در فرودگاه بندرعباس با بدرقه رسمی آقای هادی مفضل سرپرست هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان هرمزگان و تنی چند از کوهنوردان و دوست داران طبیعت ، بندرعباس را به مقصد آبادان ترک کردند.