تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان
تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

عکاس امین حکمت نیا

تاریخچه تقسیمات کشوری در هرمزگان

   



در آبان سال 1316 براساس قانون تقسیمات کشوری ابتدا کشور ایران به شش استان تقسیم گردید که استان کرمان نیز یکی از آن ها بود. سپس در دیماه همان سال مجدداً تقسیمات جدیدی صورت گرفت و در آن کشور ایران به 10 استان تقسیم شد که استان هشتم آن شامل شهرستان های کرمان،بم،بندرعباس، خاش و ... بود. تا سال 1339 نام استان های ایران به همان صورت یکم،دوم و ... باقی ماند ولی از آن سال به بعد با سوابق تاریخی مناطق،این تقسیمات تغییر یافت و با توجه به آن تأسیس تعدادی فرمانداری کل تصویب گردید که فرمانداری کل بنادر و جزایر دریای عمان (به مرکزیت بندرعباس) از آن جمله است.
استان هرمزگان تا سال 1316 جزء ایالت بنادر و جزایر خلیج فارس به مرکزیت بوشهر بوده است،پس از آن فرمانداری بندرعباس تابع استان کرمان شد که میناب،حاجی آباد(سعادت آباد)،قشم و جاسک بخش های تابعه آن بودند و بندرلنگه،بستک و گاوبندی هم به صورت سه بخش از توابع شهرستان لار جزء استان فارس محسوب می شدند. در سال 1332 لنگه به شهرستان تبدیل و بستک،گاوبندی،شیبکوه و جزایر کیش و حومه بخش های پنج گانه آن مشخص گردیدند.
درسال 1334 میناب به شهرستان تبدیل و با بخش های رودان – بیابان و حومه،دوران سیاسی نوین خود را آغاز نموده و بخش های فین و خمیر به شهرستان بندرعباس افزوده شدند. از مجموع شهرهای بندرعباس و میناب فرمانداری کل بنادر و جزایر بحر عمان تشکیل گردید.
در سال 1346 فرمانداری کل بنادر و جزایر دریای عمان و فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج فارس منحل و استان بنادر،جزایر،سواحل خلیج فارس و دریای عمان (به مرکزیت بندرعباس) تشکیل شد و شهرستان چابهار و بوشهر نیز جزء شهرهای استان ساحلی محسوب گردید.
در سال 1355 بنا به پیشنهاد وزیر کشور،هیأت وزیران تصویب نمود که نام استان ساحلی،بنادر،جزایر خلیج فارس و دریای عمان به استان هرمزگان تغییر یابد. در نامه وزیر کشور به استاندار وقت در توجیه نام هرمزگان آمده است: واژه هرمزگان به مناسبت نام هرمز و به خاطر موقعیت خاص تنگه هرمز که برای ایران ارزش حیاتی خاص دارد و به خاطر موقعیت جغرافیایی این استان که کاملاً در مقابل تنگه هرمز قرار گرفته است انتخاب شده است.
اولین استاندار این استان وسیع تیمسار بازنشسته ارتش (عظیما) بود ولی چیزی نگذشت که چابهار بار دیگر جزء استان سیستان و بلوچستان و بوشهر به مرکزیت استان جداگانه تبدیل گردیدند. اولین فرماندار کل بندرعباس آقای شاه حسینی بود و شهرستان لنگه از سال 1340 جزء استان ساحلی محسوب گردید.
در حال حاضر استان هرمزگان دارای 13 شهرستان به مرکزیت شهر بندرعباس است.

 

 

 

هرمزگان Iran - Hormozgan

 

استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده ، وسعت آن 8/68475 کیلومتر مربع است و بین مختصات جغرافیایی 25 درجه و 35 دقیقه تا 28 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی و 52 درجه و 41 دقیقه تا 59 درجه و 15 دقیقه طول شرقی ‌( از نصف النهار گرینویچ ) واقع شده است .

بنا به سرشماری بعمل آمده در سال ۱۳۷۵ جمعیت استان هرمزگان ۱۰۶۲۱۵۵ نفر می‌باشد که از این تعداد ۴۱۹۹۳۸ نفر در بندرعباس ساکن می‌باشند. بندرعباس به‌عنوان مرکز استان امروزه یکی از شهرهای بزرگ ایران می‌باشد که مرکز مهم فعالیتهای اقتصادی و تجاری می‌باشد. این شهر که در قسمت انتهایی خلیج فارس و در فصل مشترک شاهراه خلیج فارس و دریای عمان (تنگه هرمز) واقع گردیده‌است که نقش مهمی در زمینه صادرات و واردات کشور ایفا می‌کند

این استان از شمال با استان کرمان ، از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان ، از جنوب با استان سیستان و بلوچستان و از غرب با استانهای فارس و بوشهر همسایه است .از لحاظ وسعت بزرگترین شهر این استان " بندرعباس " و کوچکترین آن " شهر هرمز " است .


شهرستان های استان هرمزگان

استان هرمزگان دارای 13 شهرستان است. بندرعباس (به عنوان مرکز استان)، بندرلنگه، بندرخمیر، حاجی آباد، میناب، جاسک، رودان، پارسیان، ابوموسی، بستک، قشم، بشاگرد و سیریک شهرستان های این استان است.


استان هرمزگان شامل 14 جزیره، حدود 40 بندرکوچک و بزرگ، 13 شهرستان، 21 شهر، 29 بخش و 76 دهستان است.