تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان
تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

عکاس امین حکمت نیا

شهر فین هرمزگان

   

                                                          

قلعه فین   

 

برای دیدن تصاویر با اندازه واقعی بر روی عنوان تصویر کلیک کنید 

 

 کلیک کنید بقیه عکس ها را ببینید 

  

 

اطلاعات زیر از سایت http://www.finhormozgan.com گرفته شده است 

 فین درنودوپنج کیلومتری شمال غربی بندرعباس،درحصارکوه باز (مرتفع‌ترین کوه فین) ازشمال،کوه چنگ خرو وگَرِکی ازمغرب، کوه آردن ولاورکوه ازمشرق وکوه مال‌خان ازجنوب قرارگرفته است.فین سرزمینی است مسطح وهموارکه از فراز قلعۀ فین که بر روی تپه‌ای واقع شده، به راحتی تمام مناطق آن که درمیان کوه‌های این منطقه واقع شده است، قابل مشاهده است.

در فرهنگ دهخدا پیرامون فین آمده است:

«یکی ازدهستان‌های چهارگانۀ بخش مرکزی بندرعباس که دارای بیست و هشت آبادی و۱۲۵۱ تن سکنه است. آب آن ازچشمه ورودخانه است و محصول عمده‌اش خرما ومرکبات وغله است.قراء مهم آن سرزِه، مارُم، خوشنگان و تیزَج است.» (دهخدا، ذیل فین)
نام فین از گذشته همراه با مارم آمده است. مارم، بزرگترین روستای فین است که در فاصلۀ سه کیلومتری غرب آن واقع شده است. تعداد دهستانهای فین و مارم در منابع متفاوت ذکر شده است. دهخدا، فین را دارای بیست وهشت آبادی می‌داند. سایبانی تعداد آبادیهای اصلی فین ومارم را هفده روستا آورده که عبارتند از: کوران،رضوان،سرزه،گیشان (خوشنگان)،کُهتَک وتیزَج، باغستان،تربویه،کَهن بالا (کهن به معنی قنات)، دُم تنگ، دشت، پشت تنگ، جونگان، مزرعۀ رضوان، فورخورج، کووه، لاور مورو،هرمودر و رضوان.
البته تعداد روستاهای تابعۀ فین بیش ازهفده روستا می‌باشد.براساس تقسیمات کشوری جدید، بخش فین بندرعباس شامل دهستانهای فین،سیاهو وگُهرِه می‌باشد. فین ازسال ۱۳۳۷ ش به عنوان مرکز بخش فین شناخته شد. (همان ماخذ : ۲۸۲)
ازتاریخ فین در زمان باستان اطلاعی دردست نیست و درمنابع کمتربه این منطقه پرداخته شده است.اما آنچه که مسلم است این منطقه در روزگار باستان جزواقلیم پارس وبه دلیل واقع شدن بر سر راه بندرعباس فعلی یکی از مسیرهای تجاری بوده است که فرمانروایان جهت لشکرکشی به مناطق جنوبی همواره به این منطقه توجه می‌کردند.
تاریخ فین از روزگار گذشته با شهرهای جنوبی فارس مثل داراب (داربگرد) و جهرم پیوند خورده است. در طی سال‌های ۱۸ تا ۲۳ ق که سپاه اسلام به گسترش فتوحات خود در جنوب ایران می‌پرداخت،جهرم نیز به تصرف آنها درآمد. سپس ساریه بن زینم کنانی، از جانب عمر، خلیفۀ دوم مسلمانان، مأمور تصرف داراب گردید. وی از طریق فیروزآباد خود را به فسا و داراب رساند و پس از تصرف این دو منطقه فرگ و فین را نیز تصرف  کرد. (فسایی، ۱۳۶۷، ص ۵_۴) در زمان فرمانروایی اعراب (خلفای اموی و عباسی) این مناطق زیر نظر گماشتگانی از جانب خلیفه اداره می‌شد.در روزگار مأمون، ادارۀ شهرهای جنوبی ایران (کرانه‌های خلیج‌‌فارس) به خاندان ایرانی سهل واگذار گردید.در زمان آل بویه، آنها کنترل منطقه را به دست گرفتند وفین به همراه بندرعباس ودیگر شهرهای هرمزگان فعلی، قسمت جنوبی قلمروآل بویه را در ساحل شمالی خلیج‌فارس تشکیل میداد.
درتاریخ¬ایران بعدازاسلام،صفویه به شهرهای جنوب توجه کردندوعمران وآبادانی این منطقه راازسرگرفت. طی این دوره بسیاری ازبناهای به جای مانده از روزگارساسانیان مرمت وبازسازی شد. علت توجه صفویه به جنوب، به دلیل موقعیت جدید تجاری وسیاسی بودکه بندرعباس بدست آورده بود. به تبع بندرعباس، مناطق پیرامون آن ازجمله فین مورد توجه قرارگرفت. به ویژه که فین برسرراه ارتباطی بندرعباس- سیرجان و بندرعباس _ داراب قرار داشت. قلعۀ فین برای حفاظت از این راه تجاری ساخته شده است.
قلعۀ فین بر روی تپۀ کوچکی است و برتمام منطقه که درحصارکوهستان قرارگرفته، مشرف است. متأسفانه ازتاریخ بنای این قلعه اطلاع دقیقی دردست نیست. برخی عقیده دارندکه این قلعه درقرن دهم هجری در روزگار حکومت صفویه بنا شده است (سایبانی: ۱۳۸۲: ۱۹۷) اگر این بنا متعلق به روزگار صفویه باشد، باید تاریخ بنای آن مصادف به روزگار شاه عباس و آن هم پس از تصرف مناطق جنوبی کشور به ویژه بندرعباس از دست پرتغالیها باشد. این قلعه محل زندگی کلانتر فین بوده و خانه‌های مردم در پیرامون آن قرار داشت.
نظرات 10 + ارسال نظر
فریدون مریدی پنج‌شنبه 18 آذر 1395 ساعت 23:03

با سلام و ادب احترام ممنون از مطالب بسیار گرانقدر که در خصوص فین نوشته شده ولی بهتر بود از تمامی روستاهای قدیمی فین نیز مطلب مینوشتی مثل روستای زیارت گهره که امام زاده سید رجب و خواهر گرامیش در انجا مدفون هستند و قلعه قدیمی روستا هیچ اسمی برده نشده

لطفامارابا عنوان فروشگاه اینترنتی رضوان لینک کنید.جهت کمک به امورخیریه رضوان
www.2toshap.1002shab.net/

مجید نجاتی چهارشنبه 24 مهر 1392 ساعت 08:27 http://www.irantsd.com

با سلام بهتره فعالیت بیشری در وبلاگ داشته باشین دوست عزیز.

محمدرضا سه‌شنبه 15 مرداد 1392 ساعت 18:09 http://rezbax.rzb.ir

سلام اگه ممکنه یه نرم افزارکه اسمش بانک جوک هستش تحت ویندوز..روبرای دانلوددوستان دروب خودبذاریدتامورداستفاده قراربدن باتشکر
http://s3.picofile.com/file/7881392903/bankjok92.exe.html

کانون وبلاگ نویسان فین یکشنبه 13 مرداد 1392 ساعت 05:11 http://kwfin.blogfa.com/

از شما سپاسگذاریم

رضایی دوشنبه 1 خرداد 1391 ساعت 01:22 http://fincity89.blogsky.com/category/cat-1/

اگه مایل به تبادل لینک هستید خبرم کنید

سلام بر شما دوست گرامی
با کمال میل شما لینک شدید
موفق باشید

رضایی دوشنبه 1 خرداد 1391 ساعت 01:22 http://fincity89.blogsky.com/category/cat-1/

سلام دوست عزیز بسیار از شما ممنونم بابت مطلب خوبتون.
از شما دعوت می کنم از وبلاگ شهر زیبای فین دیدن فرمایید و نظرتتون رو برای بنده بذارین.

هانیه دوشنبه 28 فروردین 1391 ساعت 23:54

فین خوشن ولی سیاهو خوش ترن بیشته خوشم اتات

زحمت کش دوشنبه 10 بهمن 1390 ساعت 00:24 http://www.fincity.blogfa.com

سلام دوست عزیزکارت عالیه
اگه مایل به تبادل لینک با فین سیتی هستی خبرم کن!
منتظرتم..

فین سیتی سه‌شنبه 29 شهریور 1390 ساعت 01:56 http://fincity.blogfa.com

به وبلاگ منم سر بزن عکس های جالبی از فین داره
خوشحال میشم نظر بذاری
منتظرتم بیا
موفق باشی
www.fincity.blogfa.com فین سیتی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد