تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان
تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان

عکاس امین حکمت نیا

بندرعباس BandarAbbas in Iran

شهر بندر عباس مرکز استان هرمزگان در جنوب ایران است. شهر بندرعباس در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس قرار دارد.

بندر عباس یکی از مهم‌ترین بندرهای جنوب ایران است و نام پیشین آن بندر گمبرون بوده‌است. 

شهرستان بندرعباس در شمال تنگه هرمز قرار دارد. وسعت آن۲۷۳۱۶ کیلومتر مربع است. این شهرستان از سمت شمال به شهرستان حاجی آباد و از سمت شرق به شهرستان‌های میناب و رودان، از غرب به شهرستانهای:  خمیر و لنگه ، و از جنوب به خلیج فارس و جزیره قشم محدود می‌باشد.  ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰ متر می‌باشد. نزدیک‌ترین شهر به بندرعباس جزیره قشم با حدود ۲۸ کیلومتر می‌باشد. فاصله بندرعباس تا تهران ۱۳۳۳ کیلومتر می‌باشد. 

در سال ۱۵۱۴ پرتغالی‌ها این منطقه را برای پیاده شدن و بارگیری اجناس از خشکی انتخاب کردند. به دلیل خرچنگ زیادی که در سواحل این بندر وجود داشت نام آن را بندر «کاماراو» یا «گامارائو» یعنی بندر خرچنگ گذاشتند. نام متداول بعدی یعنی گامرون به احتمال زیاد از لغت پرتغالی گامارائو اقتباس شده‌است. بندرعباس یکی از بنادر مهم ایران در جاده ابریشم بوده‌است بطوری که کاروانهای تجار در این شهر به انجام مراحل گمرکی می‌پرداختند و از این مسیر برای انتقال کالاهای خود به اروپا و آفریقا و آمریکا اقدام می‌کردند.

در سال ۱۶۲۲ میلادی شاه عباس توانست با کمک انگلیسی‌ها و توانمندی سردار ایرانی امام قلی خان دست پرتغالی‌ها را از این بندر کوتاه کند. به افتخار این پیروزی بندر گامرون به بندر عباس تغییر نام داد. شهر بندرعباس یکی از مهم‌ترین مراکز استراتژیکی و تجاری ایران در جوار خلیج فارس و  دریای عمان می باشد می‌باشد. 







      


 

برای دیدن عکسها روی آنها کلیک کنید   

نظرات 1 + ارسال نظر
مهسا یکشنبه 5 مهر 1388 ساعت 16:36 http://www.jabe.ir

دوست عزیز وبلاگ جالبی داری
اگر واسه وبلاگت عکس لازم داشتی می تونی به جعبه مراجعه کنی
پایدار و سر بلند باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد